Παρασκευή 5 Απριλίου 2019

Μάνος Χατζιδάκις - Τα Κινηματογραφικά (Συλλεκτική ιδιωτική έκδοση 2019)

Φαίνεται απίστευτο αλλά εδώ και μισόν αιώνα ο ίδιος άνθρωπος, ο Μάνος Χατζιδάκις, έχει συνοδεύσει με τη μουσική του τις πιο ετερόκλητες ανάγκες διαφορετικών γενεών της ελληνικής κοινωνίας. Από το μεταπολεμικό αίτημα για μια δροσερή ελπίδα που εκφράστηκε με τις μελωδίες στα χείλη της Αλίκης Βουγιουκλάκη μέχρι τη μεταμαρξιστική ανανέωση που άγγιξε τις αισθησιακές διφωνίες για το «Sweet Movie» του Ντούσαν Μακαβέγιεφ
Ακόμα και στο «Ραντεβού στην Κέρκυρα» του Ντίμη Δαδήρα, ο Χατζιδάκις έκανε σύντομα μουσικά σκίτσα που πειραματίζονταν με την τζαζ της εποχής.
Βέβαια ο ίδιος είχε πει κάποτε για το κινηματογραφικό του έργο: «Ο ελληνικός κινηματογράφος στάθηκε αφορμή να κερδίζω τα προς το ζην, σχετικά αξιοπρεπώς, γράφοντας μουσική υπόκρουση». Όμως, συχνά ο τρόπος που χρησιμοποιούσαν πολλοί τραγουδιστές - και όχι μόνο, αυτό το υλικό τον δυσαρεστούσε. «Αυτό που τον ενοχλούσε ήταν η κατάχρηση του τραγουδιού», είχε πει στην εφημερίδα "Καθημερινή" ο γιος του, Γιώργος Χατζιδάκις. «Η λάθος χρήση και μια «ανεπιθύμητη διασημότητα» που του προσέδωσαν αυτά τα τραγούδια. Ο λόγος που τα έγραψε ήταν βιοποριστικός, δεν ήταν δηλαδή ο μουσικός του στόχος. Ολα αυτά για τον Μάνο ήταν ένα παιχνίδι που εξυπηρετούσε τις ανάγκες των ταινιών. Τον ενοχλούσε το γεγονός ότι οι άλλοι τον προσδιόριζαν μουσικά με βάση αυτά τα τραγούδια. Κι αγνοούσαν έναν ολόκληρο όγκο εργασίας με συγκεκριμένο περιεχόμενο και στόχο στο οποίο είχε ήδη αρχίσει να εργάζεται δέκα χρόνια πριν (θεάτρο Τέχνης, Εθνικό Θέατρο, πιανιστικά έργα κ.ά.)».
Το κινηματογραφικό υλικό του Χατζιδάκι ήταν στόχος των περισσότερων τραγουδιστών που έπαιρναν -συνεχίζουν και σήμερα- τα τραγούδια του και τα προσάρμοζαν στα μέτρα τους. Πρωτοβουλία που κλόνισε αρκετές φορές τις σχέσεις τους με τον μεγάλο δημιουργό, ειδικά τη δεκαετία '80 - '90, μια περίοδο αρκετών απαγορεύσεων. «Για να μπορέσει να προστατευθεί από τη λάθος εικόνα την οποία επέμεναν να του αποδίδουν εμπορικοί οργανισμοί που είχαν μοναδικό στόχο το κέρδος», εξηγεί ο γιος του.

 Με απόλυτο σεβασμό στο μεγάλο δημιουργό συγκέντρωσα σε δυο cd (ιδιωτική έκδοση) 35 τραγούδια του, κάποια σε πρώτες εκτελέσεις και κάποια σε μεταγενέστερες.
Α΄ Δίσκος:
ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ. ΚΑΜΙΑ ΔΙΑΘΕΣΗ ΥΠΟΚΛΟΠΗΣ. ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΒΙΝΤΕΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΨΥΧΑΓΩΓΙΑΣ.
Β΄Δίσκος:
ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ. ΚΑΜΙΑ ΔΙΑΘΕΣΗ ΥΠΟΚΛΟΠΗΣ. ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΒΙΝΤΕΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΨΥΧΑΓΩΓΙΑΣ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ