Δευτέρα 16 Απριλίου 2018

Εφημερίδες & Περιοδικά στα καρέ των ταινιών!

Δεν είναι λίγες οι φορές  που στις ελληνικές ταινίες έχουν "εμφανιστεί" εφημερίδες και περιοδικά , τις περισσότερες φορές για να υποστηρίξουν τη δράση της υπόθεσης. Αρκεί να θυμηθούμε ταινίες όπως τη "Ρένα είναι οφ-σάιντ" (με το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας "Φως των σπορ" ,να ενημερώνονται οι θεατές, για την άφιξη του διάσημου ποδοσφαιριστή Χούλιο) και στους "Εχθρούς" ο πρωταγωνιστής Αλέκος Αλεξανδράκης να εργάζεται ως δημοσιογράφος σε εφημερίδα μεγάλης κυκλοφορίας (από τα πλάνα διακρίνονται πρωτοσέλιδα από την εφημερίδα "Απογευματινή"). 
 Ας ξεκινήσουμε το ταξίδι στο χρόνο από τη ταινία "Ραντεβού στον αέρα"(1965), στην οποία στο χορευτικό με τους Ελένη Προκοπίου και Ανδρέα Ντούζο, φαίνονται ξεκάθαρα τα ξένα περιοδικά "Stern", "Parie Match", "Epoca", "Elle" και "Woman". Στην ταινία "Οι θαλασσιές οι χάντρες"(1966), η εφημερίδα "Έθνος" γράφει στην πολιτιστική της σελίδα,  για τις μουσικές επιδόσεις του Φώτη Τσίπουρα (Φαίδωνας  Γεωργίτσης). Η ίδια εφημερίδα αρκετά χρόνια πριν, το 1955, γράφει  για την εξαφάνιση της πλούσιας κόρης εφοπλιστού (Τζένη Καρέζη), για τις ανάγκες του φιλμ "Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο". Μάλιστα διακρίνεται κι η ημερομηνία 29 Ιουνίου 1955 (τότε γυριζόταν η ταινία) και τριγύρω φαίνονται τα άρθρα κι ειδήσεις της εποχής με σπουδαιότερο θέμα τον Εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα της ΕΟΚΑ στην Κύπρο που είχε ξεκινήσει 2-3 μήνες πριν. Στην ταινία "Η Λίζα και η άλλη"  και πάλι η εφημερίδα "Έθνος" γράφει για την εξαφάνιση της πλούσιας Μίτση (Αλίκη Βουγιουκλάκη). Στο ίδιο φιλμ βλέπουμε και πρωτοσέλιδα της εφημερίδας "Απογευματινή". Και αφού έγινε λόγος για την Εθνική μας σταρ αξίζει να θυμηθούμε πραγματικά της εξώφυλλα και στις ταινίες της: "Το πιο λαμπρό αστέρι" και "Πονηρό θηλυκό κατεργάρα γυναίκα" ( όπου ο κινηματογραφικός γιος της κρατάει στα χέρια του το περιοδικό "Τηλέραμα" με εξώφυλλο την Αλίκη). Στην κωμωδία του Ντίνου Κατσουρίδη "Ο Φαλακρός μαθητής" φαίνονται τα εξώφυλλα του περιοδικού "Εικόνες" (αυτό με την Αλίκη Βουγιουκλάκη από τον "Μιμίκο και τη Μαίρη" και το άλλο με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ) , ενώ το εξώφυλλο που φαίνεται με την Αλίκη - μαθήτρια από το "Ξύλο..." είναι το περιοδικό "Καλλιτεχνικός κόσμος" (Τεύχος 1, 15 Σεπτεμβρίου 1959). Στη ταινία "Η Αλίκη Δικτάτωρ"(1972) υπάρχει μια σκηνή με την Αλίκη ως Σαρλό , έξω από τα γραφεία των εφημερίδων "Απογευματινή" και "Ακρόπολις" και του περιοδικού "Πρώτο", στην οδό Φειδίου 18. Για την ιστορία να σημειώσουμε και τα πρωτοσέλιδα από την εφημερίδα "Εσπερινή", που στην ταινία του Κώστα Καραγιάννη "Η αγάπη μας" βοηθούν στην εξέλιξη του μύθου.
Το περιοδικό "Ρομάντσο" ξεκίνησε να εκδίδεται στις 17 Νοεμβρίου 1934 ως βιβλιοπεριοδικό ενώ η κυκλοφοριακή έκρηξη του έγινε το 1956, όταν η τιμή του μειώθηκε στο μισό (από έξι δραχμές, κατέβηκε στις τρεις), ξεπερνώντας τα 300.000 τεύχη την εβδομάδα, νούμερα απλησίαστα για εβδομαδιαίο ελληνικό περιοδικό μέχρι και σήμερα. Σε πολλές Ελληνικές ταινίες, κυρίως των χρόνων του 60, διακρίνονται εξώφυλλα του "Ρομάντσου":  στη "Περιπτερού" υπάρχει εξώφυλλο της Αφροδίτης Γρηγοριάδου, στο κοινωνικό δράμα της Φίνος Φιλμ "Ορατότης μηδέν"(1970) διακρίνεται εξώφυλλο με την Ανν Λόνμπεργκ και  στο "Ανθρωπάκι"(1969) φαίνεται ξεκάθαρα το περιοδικό Ρομάντζο με εξώφυλλο τη Μάρθα Καραγιάννη. Και φυσικά στο ερωτικό δράμα του Οδυσσέα Κωστελέτου "Μια γυναίκα, μια αγάπη, μια ζωή!" φαίνεται εξώφυλλο του περιοδικού με τον Νίκο Κούρκουλο.

Εκτός από το Ρομάντζο πολλά ακόμη ελληνικά περιοδικά κάνουν την εμφάνιση τους στον ελληνικό κινηματογράφο, αρκετές  φορές κρεμασμένα στα περίπτερα. Η ανάρτηση των εφημερίδων και των περιοδικών  στις προθήκες των περιπτέρων, αποτελούσε ένα σημαντικό γεγονός για την καθημερινότητα των κατοίκων των μεγάλων αστικών κέντρων σε εποχές κρίσιμες για την πορεία και την ανάπτυξη της Ελλάδας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα στη μεγάλη οθόνη είναι το φιλμ "Τζιπ, περίπτερο κι αγάπη"(1957), της Μαρίας Πλυτά. Το περίπτερο αποτελούσε το κέντρο της γειτονιάς, το σημείο συνάντησης για τα φιλαράκια, εκεί όπου λένε τα δικά τους και περνάνε την ώρα τους, εκεί όπου ακούνε από το ραδιόφωνο τον αγώνα την Κυριακή, εκεί που γίνονται τα τηλεφωνήματα (καθότι έχει και τηλέφωνο ), εκεί όπου πάει ο κόσμος για πληροφορίες. Ποιος δεν θα ήθελε να ζει σ΄αυτή την Ελλάδα με τη φτώχεια, την ανέχεια αλλά και τον απίστευτο ρομαντισμό εκείνης της εποχής.
Επίσης στην ταινία "Η Καφετζού" η Σμαρούλα Γιούλη διαβάζει το περιοδικό Εικόνες. Το τεύχος που κρατάει στα χέρια της έχει στο εξώφυλλο τον εθνικό ήρωα Μιχαήλ Καραόλη. Στην κωμωδία του Κώστα Καραγιάννη "Ησαΐα... μη χορεύεις"(1969), ο Λάμπρος Κωνσταντάρας διαβάζει το περιοδικό Φαντάζιο. Στη μουσική κωμωδία "Βίβα Ρένα"(1967) σε κάποιο πλάνο ο Νίκος Ρίζος κρατάει στα χέρια του τεύχος του περιοδικού Πρώτο με εξώφυλλο τη Ρένα Βλαχοπούλου. Στην ταινία "Συνοικία το όνειρο"  βλέπουμε εξώφυλλο του περιοδικού Ρομάντζο, μάλλον την εφημερίδα Απογευματινή , μάλλον εξώφυλλο ξένου περιοδικού με τη Μπριζίτ Μπαρντό καθώς και φωτογραφίες της Αλίκης που τότε πωλούνταν στα περίπτερα.
Ξεχωριστή θέση έχουν και τα αθλητικά έντυπα, με το πρωτοσέλιδο των "Φως των σπορ", στη θρυλική κωμωδία του Αλέκου Σακελλάριου "Η Ρένα Οφ-σάιντ" (1972) να γράφει για την άφιξη του διεθνούς φήμης ποδοσφαιριστή Χούλιο Μπάλμας. Από τον υπέρτιτλο καταλαβαίνουμε ότι η εποχή πρέπει να είναι Σεπτέμβριος του 1972 όταν ο Ηλίας Χατζηπαυλής διεκδικούσε μετάλλιο στα ΦΙΝΝ στους Ολυμπιακούς του Μονάχου και τελικά κατέκτησε το ασημένιο. Το 1982 στη ταινία "Άγγελος" ο Διονύσης Ξανθός διαβάζει αθλητική εφημερίδα, που αναφέρεται σε νίκη του ΠΑΟ.
Φυσικά υπάρχουν πολλά ακόμη πρωτοσέλιδα εφημερίδων που "πρωταγωνιστούν" σε ελληνικές ταινίες. Το 1968 ο Περικλής Χριστοφορίδης, στη κωμωδία "Για ποιόν χτυπά η κουδούνα" διαβάζει την αυτοκτονία του φίλου του στην εφημερίδα Η Βραδυνή. Στην ταινία "Ο κατήφορος"  διαβάζουμε την είδηση που αφορά την εγκατάλειψη της Ρέας (Ζωή Λάσκαρη) αλλά δε φαίνεται ο τίτλος της εφημερίδας. Το 1972 στη ταινία της Φίνος Φιλμ "Η Αμαρτία της ομορφιάς", υπάρχει ένα πρωτοσέλιδο της εφημερίδας Η Βραδυνή, με το οποίο οι θεατές του έργου ενημερώνονται για το ναυάγιο.
Υπάρχουν πολλά ακόμη περιοδικά και εφημερίδες που με τον τρόπο τους έπαιξαν το δικό τους ρόλο στον ελληνικό κινηματογράφο. Εμείς κάναμε μια επιλογή «βουτώντας» μέσα στο χρόνο!!!
Το περίπτερο που κάποτε αποτελούσε το κέντρο της γειτονιάς


Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ