25 Ιανουαρίου 1971: στις σκοτεινές
αίθουσες κάνει πρεμιέρα η ταινία της Φίνος Φιλμ «Οι Αμαρτωλοί». Εννέα χρόνια
μετά τον «Κατήφορο», ο Γιάννης Δαλιανίδης επιχειρεί με επιτυχία να γυρίσει μια
ταινία με θέμα τους παραστρατημένους νέους της εποχής. Είναι η πρώτη φορά που ο
κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης εισάγει
τόση "ελευθεριότητα" στη διαχείριση της ιστορίας του. Οι
«Αμαρτωλοί» είναι ένα φιλμ γεμάτο από ανηθικότητα καθώς ο Δαλιανίδης
αφήνει "νύξεις" περί ομαδικών
οργίων, κάτι που είχε κάνει τρία χρόνια πριν και στην ταινία του «Στεφανία». Όπως τότε έτσι και εδώ κατάφερε να κρατήσει μια ισορροπία μεταξύ τολμηρού και
αξιοπρεπούς για το αστικό κοινό της Ελλάδας. Ποιο ήταν όμως το στόρι αυτής της
ιδιαίτερης ταινίας; «Ένας νέος από την Θεσσαλονίκη, προσπαθεί να κάνει ένα νέο
ξεκίνημα στην Αθήνα, αλλά ο θείος του που είναι εργοστασιάρχης, και πάνω στον
οποίον βασιζόταν, δεν τον στηρίζει στα σχέδια του. Η Άννα, την οποία είχε
συναντήσει στο τρένο κατεβαίνοντας στην Αθήνα, δέχεται να τον φιλοξενήσει στο
σπίτι της. Όμως ο νέος μπλέκεται άθελά του με μια σπείρα εμπόρων ναρκωτικών. Οι
δρόμοι των δύο νέων θα χωρίσουν καθώς εκείνος συνδέεται με την Μάρθα, μια πλούσια κυρία, και
εκείνη παντρεύεται τον δικηγόρο για τον οποίο εργαζόταν. Όμως κάποια στιγμή
ξαναβρίσκονται, το παλιό τους αίσθημα φουντώνει εκ νέου, αλλά ένα μοιραίο
ατύχημα θα βάλει σε δοκιμασίες τη σχέση τους…»
Πρωταγωνιστές στην ταινία είναι οι
πρωτοεμφανιζόμενοι Χρήστος Νομικός και η Μπέτυ Λιβανού. Το ταίριασμα τους είναι
από αυτά που λίγες φορές συναντά κανείς
στο πανί και εδώ θα έπρεπε να σταθούμε στο σωστό αισθητήριο του Γιάννη
Δαλιανίδη, ο οποίος πήρε αυτά τα δυο εντελώς άβγαλτα παιδιά και τα έβαλε να
παίξουν μαζί, μην ξέροντας καθόλου πως θα τα πάνε.Το αποτέλεσμα τον δικαίωσε
αφού έδωσαν ένα μοναδικό ερωτικό
ζευγάρι στην εγχώρια κινηματογραφική μυθολογία. Από τους δευτεραγωνιστές
των «Αμαρτωλών» ξεχωρίζουν οι Βασίλης
Ανδρεόπουλος και Χαριτίνη Καρόλου. Εξαιρετικοί ηθοποιοί που γενικά αδικήθηκαν, από το ότι
σπανιότατα τους εμπιστεύτηκαν οι παραγωγοί και σκηνοθέτες καθαρόαιμους πρωταγωνιστικούς
ρόλους αν και σίγουρα είχαν τα εχέγγυα για κάτι τέτοιο. Δεν θα μπορούσε να
μείνει ασχολίαστη η εξαιρετική δουλειά του Γιώργου Χατζηνάσιου, στα πρώτα
μουσικά του βήματα στην κινηματογραφική μουσική. Ο νεότατος συνθέτης έδειξε από
τότε δείγματα του σπάνιου ταλέντου του που τον κατέταξαν, όχι άδικα, μεταξύ των
κορυφαίων μουσικών της χώρας μας. Δύο δείγματα από την ταινία είναι η μουσική
των τίτλων και το "Κλείσε σιγά την πόρτα" με την Έλενα Νικήτα σε στίχους του Γιάννη
Δαλιανίδη (ανέκδοτο δισκογραφικά τραγούδι του συνθέτη). Για την ιστορία να
σημειώσουμε για την Έλενα Νικήτα, ήταν Κύπρια είχε ηχογραφήσει μόλις δύο
δισκάκια 45 στροφών, αφού δεν αξιοποιήθηκε από τις δισκογραφικές εταιρείες της
εποχής.
«Οι Αμαρτωλοί» έκαναν πρεμιέρα στους
Αθηναϊκούς κινηματογράφους ως Αυστηρώς Ακατάλληλοι με σκηνές τολμηρές για τα
ήθη της εποχής. Η ταινία υπαινίσσεται ερωτικές συνευρέσεις άνω των δύο ατόμων
αλλά και ομοφυλοφιλικές σχέσεις μεταξύ ανδρών. Θέματα ιδιαίτερα τολμηρά εν έτη
1970. Αν «Οι Αμαρτωλοί» δε γυρίζονταν από
τη Φίνος Φιλμ, η ταινία αυτή θα έδινε το γνωστό κακό αποτέλεσμα που
έδιναν τότε οι ταινίες του συγκεκριμένου είδους, δηλαδή κοινωνικό δράμα με μια
δόση exploitation. Όσοι εργάστηκαν γι' αυτήν κατάφεραν να τηρήσουν τις
ισορροπίες μιας τόσο ευαίσθητης θεματολογίας και έτσι σήμερα η ταινία να ανήκει
στις κλασικές του Ελληνικού κινηματογράφου.
Παρά την άρτια παραγωγή του Φίνου (από
τις τελευταίες ασπρόμαυρες της θρυλικής εταιρείας) εισπρακτικά «Οι Αμαρτωλοί»
κόβουν μόλις 205.913 εισιτήρια, ιδιαίτερα μικρός αριθμός για ταινία του
Δαλιανίδη. Ήρθε στην 24η θέση ανάμεσα σε 87 ταινίες της σαιζόν 1970-1971. Στη
δεκαετία του 80 η ταινία κυκλοφόρησε σε μορφή βιντεοκασέτας (VHS), προβλήθηκε
ελάχιστες φορές στη μικρή οθόνη και σήμερα η «τύχη» της αγνοείται καθώς είναι
από τις λίγες ταινίες της Φίνος που δεν
κυκλοφόρησε σε DVD και η προβολή της από την τηλεόραση έχει σταματήσει εδώ και
δύο δεκαετίες περίπου…
ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΟ ΓΙΩΡΓΟ ΧΑΤΖΗΝΑΣΙΟ. ΚΑΜΙΑ ΔΙΑΘΕΣΗ ΥΠΟΚΛΟΠΗΣ. ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΒΙΝΤΕΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΨΥΧΑΓΩΓΙΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου