H χρυσή εποχή του ελληνικού
κινηματογράφου έτυχε να είναι σε μια
περίοδο που ο ελληνικός λαός ταλανιζόταν
από πολιτικά, οικονομικά και ιδεολογικά προβλήματα. Αρχικά η κατοχή και αμέσως
μετά ο Εμφύλιος πόλεμος εξόντωσαν κάθε στοιχείο ανάπτυξης. Ο Ελληνικός
κινηματογράφος από τη πλευρά του έπρεπε να χαρίσει στον ταλαιπωρημένο λαό το
χαμόγελο, την ευκαιρία να ονειρευτεί. Και παρότι ο Ελληνικός κινηματογράφος
έχει να επιλύσει πολλά τεχνικά προβλήματα, κυρίως στην εικόνα και τον ήχο, το
1943 η νεοσύστατη τότε, Φίνος Φιλμ, μας δίνει τον πρώτο εισπρακτικό της
θρίαμβο. «Η φωνή της καρδιάς» παίζεται επί 3 συνεχόμενες εβδομάδες σε 3
κινηματογράφους του κέντρου των Αθηνών. Μάλιστα η απίστευτη κοσμοσυρροή έξω από
τους κινηματογράφους Ρεξ και Έσπερος ενόχλησε ιδιαίτερα τους Γερμανούς
κατακτητές.
Η μεγάλη εμπορική επιτυχία «Ο
Μεθύστακας» σηματοδοτεί την έναρξη της δεκαετίας του 50. Η ταινία προβλήθηκε
για 27 συνεχείς εβδομάδες στην Αθήνα(έκανε πρεμιέρα στις 23 Ιανουαρίου 1950,στα
κινηματοθέατρα Τιτάνια, Κοτοπούλη και Μαξίμ),και το ρεκόρ εισιτηρίων που
δημιούργησε παρέμεινε αξεπέραστο μέχρι το 1963.(304.438 εισιτήρια Α΄ προβολής).
Ο Ορέστης Μακρής και η Μπίλλη Κωνσταντοπούλου στο "Μεθύστακα"(1950). |
Τη χρονιά του 1955 η «Κάλπικη λίρα» της Άνζερβός σπάει τα ταμεία με 208.410
εισιτήρια ενώ στη Σοβιετική Ένωση παιζόταν ταυτόχρονα σε 1000 αίθουσες. Τέσσερα
χρόνια αργότερα, το 1959 δηλαδή, η Φίνος Φιλμ βγάζει στις σκοτεινές αίθουσες το
«Ξύλο βγήκε από το παράδεισο». Η ταινία είχε τέτοια επιτυχία που στην καρδιά
του χειμώνα άνοιξαν ακόμα και θερινοί κινηματογράφοι με θεατές υπό βροχή για να
την προβάλουν. Υπολογίζεται ανεπίσημα πως πάνω από δέκα εκατομμύρια Έλληνες
είδαν και ξαναείδαν την ταινία σε διάφορες προβολές τα πρώτα δέκα χρόνια της.
Η δεκαετία του 60 θα ξεκινήσει με
τους εισπρακτικούς θριάμβους της Αλίκης Βουγιουκλάκη «Μανταλένα» και «Η Αλίκη
στο ναυτικό»(τη σεζόν 1960 – 61).Στις 2 Δεκεμβρίου 1961 θα κάνει πρεμιέρα το κοινωνικό
δράμα «Ο Κατήφορος», το οποίο έρχεται πρώτο σε εισπράξεις ανάμεσα σε 68 ελληνικές
ταινίες εκείνης της χρονιάς, παρά την αρχική δυσπιστία του κοινού.(161.331
εισιτήρια Α΄ προβολής).Την χρονική περίοδο 1963 – 64 ο Γιάννης Δαλιανίδης
παρουσιάζει το πρώτο έγχρωμο ελληνικό φιλμ
γυρισμένο με το σύστημα Σινεμασκόπ. Είναι
το «Κάτι Να Καίει». Ένα μιούζικαλ που σπάει το ρεκόρ εισιτηρίων της ταινίας του
1950 "Ο Μεθύστακας". Συγκεντρώνει τον απίστευτο αριθμό των 660.791εισιτηρίων.
Χορευτική σκηνή από την εμπορικότερη ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη "Κάτι να Καίει"(1964). |
Ανάλογες θα είναι και οι εισπράξεις των επόμενων μιούζικαλ του Δαλιανίδη:
«Κορίτσια για φίλημα», «Ραντεβού στον αέρα» και «Μια κυρία στα μπουζούκια». Το
1966 η κωμωδία του Αλέκου Σακελλάριου «Η κόρη μου η σοσιαλίστρια» έρχεται πρώτη
σε εισπράξεις με 659.671 εισιτήρια. Άλλο ένα ρεκόρ για την πρωταγωνίστρια Αλίκη
Βουγιουκλάκη, η οποία και την επόμενη χρονιά, το 1967, θα κρατήσει τα σκήπτρα
της εμπορικότητας με το «Πιο λαμπρό αστέρι» του οργανισμού Καραγιάννης-Καρατζόπουλος.
Το 1968 το δίδυμο Αλίκη Βουγιουκλάκη
και Δημήτρης Παπαμιχαήλ επιστρέφει στη ΦίνοςΦιλμ
μετά από 4 χρόνια απουσίας. Πρώτη ταινία τους η «Αρχόντισσα και ο Αλήτης». Η
αμοιβή της Αλίκης Βουγιουκλάκη για τη συγκεκριμένη ταινία ήταν το αστρονομικό
ποσό, για εκείνη την εποχή, των 500.000 δραχμών. Το φιλμ έρχεται πρώτο σε εισπράξεις ανάμεσα σε 108 ελληνικές
παραγωγές, σπάζοντας το φράγμα των 700.000 εισιτηρίων στο λεκανοπέδιο της
Αττικής.
Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην εμπορικότερη ταινία της δεκαετίας του 60, η "Αρχόντισσα και ο Αλήτης"(1968). |
Ίδια θα είναι και η τύχη της επόμενης ταινίας της Εθνικής μας Σταρ με
το τίτλο «Η Δασκάλα με τα Ξανθά Μαλλιά»(739.001εισιτήρια). Την ίδια χρονική
περίοδο ο παραγωγός Τζέιμς Πάρις παρουσιάζει το δράμα κατασκοπείας «Στα σύνορα
της προδοσίας». Πολλές από τις σκηνές της ταινίας ήταν γυρισμένες μέσα στο κτίριο της Βουλής (Παλαιά
Ανάκτορα), όπως η σκηνή της δίκης. Στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
1968 η ταινία κέρδισε το βραβείο αρτιότερης παραγωγής, σκηνοθεσίας, Α' ανδρικού
ρόλου (Κώστας Πρέκας) και Β' γυναικείου ρόλου (Ίλυα Λιβυκού). Ήρθε 2η σε
εισπράξεις εισιτηρίων ανάμεσα σε 101 ταινίες που προβλήθηκαν κόβοντας 711.051
εισιτήρια. Το 1970, στη καρδιά της δικτατορία των Συνταγματαρχών, ο ελληνικός
κινηματογράφος δίνει την μια πολεμική παραγωγή ,μετά την άλλη. Ο Κώστας
Καραγιάννης σκηνοθετεί τους «Γενναίους του Βορρά»(626.720 εισιτήρια) ενώ ο Νίκος
Φώσκολος παρουσιάζει την «Υπολοχαγό Νατάσσα». Μια πολύ ξεχωριστή ταινία, που
ήρθε πρώτη σε εισπράξεις ανάμεσα σε 87 ελληνικές παραγωγές, αποτελώντας την πιο
εμπορική ταινία στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου με 751.117 εισιτήρια
σε πρώτη προβολή! Ταυτόχρονα ο Φώσκολος κάνει και άλλα ρεκόρ εισιτηρίων με τα
κοινωνικά δράματα «Ορατότης Μηδέν» και
«Με φόβο και πάθος», και τα δύο με πρωταγωνιστή τον Νίκο Κούρκουλο.
Ο Νίκος Κούρκουλος στην ταινία "Ορατότης Μηδέν"(1970). |
Τη σεζόν
1971- 72 ο Θανάσης Βέγγος σκαρφαλώνει στον εισπρακτικό πίνακα με τη σατιρική,
δραματική, κωμική ταινία «Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση» ενώ το 1973 η
βιογραφική ταινία «Παύλος Μελάς» έρχεται πρώτη σε εισπράξεις. Η συγκεκριμένη
ταινία για κάποιους ακόμη και σήμερα, είναι μια προπαγανδιστική παραγωγή του
χουντικού Αρχηγείου Στρατού επί Παπαδόπουλου, που προβλήθηκε στις αίθουσες επί
Ιωαννίδη. Τη μεταπολιτευτική περίοδο, ο «Παύλος Μελάς» απαγορεύτηκε ενώ πολλοί
ήταν αυτοί που έξαλλοι, διέλυαν κινηματογραφικές αίθουσες όταν προβάλλονταν το
συγκεκριμένο φιλμ.
Η δεκαετία του 80 ξεκινά και αυτή με
έναν εισπρακτικό θρίαμβο. Η βιογραφική ταινία του Νίκου Τζίμα «Ο άνθρωπος με το
γαρύφαλλο» κάνει πρεμιέρα στις 23 Νοεμβρίου 1980.Η ταινία περιστρέφεται γύρω
από τη δράση και την εκτέλεση του Νίκου Μπελογιάννη, δίνοντας έμφαση στη γνωστή
απολογία του. Τοποθετείται μετά το τέλος του Εμφυλίου Πολέμου, και εξιστορεί τη
δράση όχι μόνο του Μπελογιάννη αλλά και των υπόλοιπων συντρόφων του, ενώ
σχολιάζει και το πολιτικό κλίμα που επικρατούσε τότε στην Ελλάδα. Πρωταγωνιστεί
όλο σχεδόν το ελληνικό θέατρο με τον Φοίβο Γκικόπουλο στο ρόλο του Νίκου
Μπελογιάννη. Αν και δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν τη συγκεκριμένη ταινία
προπαγανδιστική, εισπρακτικά ξεπερνά τα
600.000 εισιτήρια μόνο στην Αθήνα.
Ο μεγάλος εισπρακτικός θρίαμβος της δεκαετίας του 80, ο "Άνθρωπος με το γαρύφαλλο"(1980). |
Τα τελευταία τριάντα χρόνια οι εισπράξεις των ελληνικών ταινιών
μετρούνται πλέον πανελλαδικά. Έτσι ταινίες όπως «SafeSex» και η «Πολίτικη
Κουζίνα» έχουν κάνει 1.500.000 εισιτήρια πανελληνίως. Είναι αμφίβολο αν κάποια
στιγμή ελληνική ταινία κάνει ξανά τα απίστευτα εισπρακτικά ρεκόρ των ταινιών
της περιόδου 1950 – 1980.
Η πρώτη δεκάδα με τις εμπορικότερες
ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου είναι:
10) Οι γενναίοι του Βορρά(1970), 9)
Τι έκανες στον πόλεμο, Θανάση;(1971), 8) Ορατότης μηδέν(1970), 7) Το πιο λαμπρό
αστέρι(1967), 6) Η κόρη μου η σοσιαλίστρια(1966), 5) Κάτι να καίει (1964), 4)
Στα σύνορα της προδοσίας (1968), 3) Η δασκάλα με τα ξανθά μαλλιά(1969), 2) Η
αρχόντισσα και ο αλήτης (1968) και 1)
Υπολοχαγός Νατάσα(1970). Πρέπει να σημειωθεί, ότι τα
εισιτήρια που κόπηκαν σε αυτές τις ταινίες, αναφέρονται μόνο στην πρώτη επίσημη
προβολή της στους κινηματογράφους των Αθηνών, του Πειραιά και των Προαστίων. Αυτό
σημαίνει ότι τα θερινά σινεμά, οι επαρχιακοί, αλλά και οι αυτοσχέδιοι
κινηματογράφοι στα χωριά δεν σημειώνονται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου