Ήταν το 1966 όταν η Φάρος Φιλμ παρουσιάζει την τολμηρή ταινία «Γαβριέλα, η αμαρτωλή της Αθήνας». Το φιλμ κάνει
πρεμιέρα στις 7 Μαρτίου και μάλλον περνά απαρατήρητο αφού συγκεντρώνει μόλις
64.342 θεατές. Ελάχιστος αριθμός εισιτηρίων, αν σκεφτεί κανείς ότι η
εμπορικότερη ταινία της χρονιάς εκείνης (1966), η «Κόρη μου η σοσιαλίστρια»
ξεπερνά τα 650.000 εισιτήρια. Η «Γαβριέλα…» είναι μια ταινία δημιούργημα του
Γιώργου Παπακώστα με την υπέροχη μουσική του Μίμη Πλέσσα. Πρωταγωνιστούν η Ζέτα
Αποστόλου, η Ντίνα Τριάντη και ο Παύλος Λιάρος. Το στόρι δεν επικεντρώνετε στο
πρόσωπο της πόρνης αλλά είναι μια καθαρά αστυνομική περιπέτεια. Ούτε βέβαια
πρόκειται για βιογραφία της Γαβριέλας Ουσάκοβα, της μοναδικής πόρνης στην ιστορία του ελληνικού κράτους που πέρασε
επισήμως την πόρτα του Προεδρικού Μεγάρου για να λάβει τιμητική διάκριση για
τις υπηρεσίες της στη χώρα κατά της διάρκεια της Κατοχής.
Η Ντίνα Τριάντη και ο Παύλος Λιάρος στην τολμηρή ταινία "Γαβριέλα, η αμαρτωλή της Αθήνας"(1966). |
Ποια είναι αλήθεια η Γαβριέλα
Ουσάκοβα;…Η Γαβριέλα ήταν γυναίκα με πλατιά μόρφωση, μια διανοούμενη της
εποχής. Γνώριζε άπταιστα πέντε γλώσσες και ήταν καθηγήτρια γαλλικών. Παρακολουθούσε
πολύ συχνά θέατρο, επιλέγοντας παραστάσεις. Υπήρξε εξαιρετικά κοκέτα,
αφιερώνοντας άπειρο χρόνο στην εμφάνιση της, την όποια φρόντισε μέχρι την
τελευταία λεπτομέρεια. Αγαπούσε πολύ τους άνδρες και περνούσε πολύ χρόνο μαζί
τους. Ήθελε να τους μάθει και να τους ικανοποιεί. Όμως λειτουργούσε και με τη λογική
και δεν επέτρεψε ποτέ στον εαυτό της να ερωτευτεί κάποιον από τους πελάτες της.
Η Γαβριέλα γεννήθηκε στις 6 Ιουνίου
1916 (σύμφωνα με το νέο ημερολόγιο) στη Ρωσία και ήρθε στην Ελλάδα το 1929 μαζί
με την οικογένειά της. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού της σκοτώθηκε ο μικρότερος
αδελφός της, αν και όπως είχε πει στο αυτοβιογραφικό της βιβλίο η ίδια τον
σκότωσε, πετώντας τον στη Θάλασσα. Αν και όλοι πίστεψαν τότε ότι ήταν ένα
ατύχημα οι τύψεις θα την κυνηγούν μέχρι το τέλος της ζωής της. Όπως
εξομολογήθηκε στις σελίδες του βιβλίου της σε αυτό το ταξίδι «έχασε» τον αδελφό
της αλλά έγινε και …γυναίκα. Ο πρώτος της εραστής της έδωσε χρήματα και τότε
κατάλαβε ότι ο έρωτας μπορούσε να της προσφέρει την ανεξαρτησία που τόσο
επιθυμούσε. Φθάνοντας στην Ελληνική πρωτεύουσα η οικογένεια της εγκαθίσταται
στο Μαρούσι. Ο πατέρας της φεύγει στην Αμερική και η μικρή Γαβριέλα μεγαλώνει με
πατριό ο οποίος και φρόντισε για τη μόρφωση της. Σπουδάζει στις Καλόγριες,
μαθαίνει κοπτοραπτική και παραδίδει μαθήματα γαλλικών. Το κυριότερα προτέρημα
της, όμως, ήταν η προσωπικότητα της. Το 1936 ο Μεταξάς καταλύει τη δημοκρατία, χρονιά κατά την οποία
η Γαβριέλα χτίζει στα Εξάρχεια ένα διώροφο. Ήταν το σπίτι της και ο
επαγγελματικός της χώρος. Στους πρόποδες του Λυκαβηττού, μακριά από τις πιάτσες
της πορνείας φτιάχνει τον δικό της «ναό»
του έρωτα και γίνεται το πλέον πολυσυζητημένο πρόσωπο των Αθηνών. Την περίοδο
της κατοχής οι Έλληνες είχαν να αντιμετωπίσουν τους αδίστακτους Γερμανούς
κατακτητές και τη πείνα. Ελάχιστοι είχαν
τη δυνατότητα να βοηθήσουν. Η πόρνη των Εξαρχείων βοηθά όσο μπορεί δίνοντας
τρόφιμα συνεχίζοντας το επάγγελμα της. Στο πελατολόγιο της προστέθηκαν ανώτεροι
Γερμανοί αξιωματικοί και η Γαβριέλα ξεκίνησε να βοηθά την Αντίσταση. Η βοήθεια
της δεν αμφισβητήθηκε ποτέ καθώς πολλοί την είχαν δει να ρισκάρει τη ζωή της
στα δύσκολα εκείνα χρόνια της κατοχής. Και ενώ στη Γαλλία κούρευαν τις γυναίκες
που «πλάγιαζαν» με Γερμανούς, στην Γιουγκοσλαβία τις εκτελούσαν και στη χώρα
μας τις διαπόμπευαν , τη Ουσάκοβα δεν την πείραξε κανείς.
Μετά το τέλος της κατοχής η διάσημη
πόρνη συνεχίζει να βοηθά τους γείτονες της. Εξαιρετικά μορφωμένη και η ίδια,
εκτιμούσε τη γνώση και βοηθούσε όσους είχαν την ικανότητα να σπουδάσουν, χωρίς
να γυρίζει τη πλάτη στις κοπέλες που ακολούθησαν τον δικό της δρόμο. Πουλώντας
το κορμί της έβγαλε πολλά χρήματα τα οποία και πρόσφερε σε διάφορες
φιλανθρωπίες.
Στη δεκαετία του 60 η Ευρώπη
συγκλονίζετε από την σεξουαλική απελευθέρωση, όχι όμως και
η χώρα μας. Η Γαβριέλα είχε πολλούς διάσημους πελάτες. Καλλιτέχνες,
επιχειρηματίες ακόμη και πολιτικούς της εποχής. Στα χρόνια που ακολουθούν η
Ουσάκοβα δεν κρύφτηκε ποτέ και δεν δέχτηκε ποτέ, ούτε φραστική επίθεση. Οι
γείτονες της, άνδρες και γυναίκες την αγάπησαν και τη αποδέχτηκαν ενώ η ίδια σεβόταν όλους τους κατοίκους της
περιοχής. Δεν είχε προστάτες και αγαπητικούς ενώ αντιμετώπιζε το επάγγελμα της
με σοβαρότητα και δημιουργική φαντασία. Είχε το πρώτο τηλέφωνο στην Αθήνα, με
αυτόματο τηλεφωνητή ο οποίος έγινε θρυλικός στα νεανικά στέκια. Το μήνυμα στο
τηλεφωνητή είχε και οδηγίες για να μην χαθεί κάποιος καθοδόν προς το σπίτι της
αλλά και την κοστολόγηση των υπηρεσιών της, ανάλογα με την επαγγελματική και
οικονομική κατάσταση του ενδιαφερόμενου.
Η Γαβριέλα βρήκε τραγικό και άδοξο
τέλος το 1991 όταν δολοφονήθηκε μέσα στο σπίτι της στο Λυκαβηττό. Ήταν 75 ετών.
Κάποιοι υποστήριξαν ως κίνητρο τη ληστεία ενώ όλοι έκαναν λόγο για τη μεγάλη
κληρονομιά της. Φυσικά πολλοί μίλησαν και για σεξουαλικό έγκλημα. Οι
αστυνομικές αρχές δυσκολεύτηκαν στις έρευνες χαρακτηρίζοντας στο σπίτι της στην
οδό Μάρκου Ευγενικού, κέντρο διερχομένων. Την ίδια περίοδο δολοφονείται στο
σπίτι του και ο διάσημος συγγραφέας Κώστας Ταχτσής, ο οποίος εκδιδόταν ντυμένος
ως Τραβεστί. Δεν ήταν λίγοι αυτοί που συσχέτισαν τις δύο δολοφονίες . Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες της Αστυνομίας ο
δολοφόνος δεν βρέθηκε ποτέ. Στη κηδεία της τη συνόδευσαν λίγοτερα από 20 άτομα.
Σήμερα που τα χρόνια έχουν περάσει, η
Γαβριέλα Ουσάκοβα, έγινε μύθος, έγινε ταινία, τραγούδι από τον Κώστα Καλδάρα,
πορτραίτο, θεατρική παράσταση ενώ το αυτοβιογραφικό της βιβλίο «Η ζωή μου»
κοσμεί πολλές βιβλιοθήκες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου