Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2019

Κώστας Καραγιάννης: Η πιο αμφιλεγόμενη προσωπικότητα του ελληνικού κινηματογράφου

Ο Κώστας Καραγιάννης υπήρξε ίσως η πιο αμφιλεγόμενη προσωπικότητα του ελληνικού κινηματογράφου. Για κάποιους η πληθώρα ταινιών που παρουσίαζε κάθε χρόνο, είτε ως παραγωγός, είτε ως σκηνοθέτης, έκαναν κακό και οδήγησαν στο μαρασμό της εγχώριας έβδομης τέχνης. Με εξαίρεση το "Πιο Λαμπρό Αστέρι", τους "Γενναίους του Βορρά", το "Μπλοφατζή" και την "Καταναλωτική Κοινωνία" οι ταινίες χαρακτηρίστηκαν από μετριότητα, παρότι κάποια στιγμή κατάφερε να αποσπάσει κορυφαία ονόματα από τη Φίνος Φιλμ, όπως την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Κώστα Βουτσά και τη Ρένα Βλαχοπούλου αυξάνοντας τις αμοιβές τους. Ποιος όμως ήταν ο Κώστας Καραγιάννης (1932 - 1993); Υπήρξε ο παραγωγικότερος Έλληνας σκηνοθέτης με 101 μεγάλου μήκους ταινίες στο ενεργητικό του. Γεννήθηκε στην Αθήνα και στις αρχές της δεκαετίας του 50 βρέθηκε στη Γαλλία όπου και σπούδασε υφαντουργία για να μπορέσει αργότερα να αναλάβει την οικογενειακή επιχείρηση. Επιστρέφει στην Ελλάδα όπου αφού ολοκληρώσει τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις θα βρεθεί και πάλι στη Γαλλία ως καλλιτεχνικός ανταποκριτής της Αθηναϊκής ενώ παράλληλα θα εργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη δίπλα στον Κλοντ Μπερνάρ Ομπέρ. Το 1959 επιστρέφει οριστικά στην Αθήνα και ξεκινά τα γυρίσματα της πρώτης ταινίας του με τίτλο "Το Νησί της Αγάπης". Με την έλευση της δεκαετίας του 60, νέες κινηματογραφικές εταιρείες δημιουργούνται και ο Κώστας Καραγιάννης ιδρύει την Κίκος Φιλμ, ο προάγγελος ουσιαστικά της Καραγιάννης Καρατζόπουλος. Την εποχή εκείνη ο Καραγιάννης συναντιέται με τον επίσης παραγωγό Αντώνη Καρατζόπουλο και αποφασίζουν να προχωρήσουν στην ίδρυση ενός κινηματογραφικού οργανισμού, για να μπουν επιθετικά πλέον στην αγορά του κινηματογράφου. Την πρώτη χρονιά που ιδρύθηκε η εταιρεία γύρισαν 9 ταινίες και αγοράσανε και ποσοστό από την ταινία του Κώστα Ασημακόπουλου «Οι ένοχοι» προκείμενου να παρουσιάσουν στους κινηματογράφους τις 10 ταινίες που είχαν υποσχεθεί. Στο ξεκίνημα τους, ότι κατόρθωσαν να γυρίσουν δέκα ταινίες ακόμη το θεωρούν θαύμα. Το κεφάλαιο της εταιρείας ήταν μόλις 1.600.000 δραχμές πήραν πολλές προκαταβολές από τους κινηματογράφους και υπέγραψαν εκατομμύρια γραμμάτια, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος τους. Αυτό που κυριολεκτικά έσωσε την εταιρεία και τη βοήθησε να αντέξει στον ανταγωνισμό του Φίνου, ήταν ότι υπήρχαν οι κατάλληλοι άνθρωποι στις κατάλληλες θέσεις. Ο Αντώνης Καρατζόπουλος που γνώριζε το τεχνικό μέρος, ο Κώστας Καραγιάννης που σκηνοθετούσε τις ταινίες και ο μικρότερος κατά δύο χρόνια αδερφός του Θεόδωρος, που ανέλαβε το γραφείο εκμετάλλευσης της εταιρείας και το έκανε ίσως το καλύτερο σε εκείνα τα χρόνια. Όλες οι ταινίες που προβλήθηκαν τον πρώτο χρόνο ίδρυσης της εταιρείας κάνανε αρκετά εισιτήρια για να καλύψουν τον προϋπολογισμό τους.
Ο Κώστας Καραγιάννης με τη Ρένα Βλαχοπούλου στα γυρίσματα του μιούζικαλ "Βίβα Ρένα"(1967)
Σύντομα η Καραγιάννης - Καρατζόπουλος θα πάρει ηθοποιούς από τη Φίνος Φιλμ. Πρώτα τη Ρένα Βλαχοπούλου και αμέσως μετά το κινηματογραφικό ζευγάρι Βουγιουκλάκη - Παπαμιχαήλ. Ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ είχε ήδη γυρίσει ταινίες με τον Καραγιάννη: "Ο Εξυπνάκιας", "Δημήτρη μου, Δημήτρη μου" και "Ανάμεσα σε Δυο Γυναίκες". Έτσι επηρέασε και την Αλίκη να δεχτεί να υπογράψει ένα χρυσό συμβόλαιο για τρεις ταινίες: "Το Πιο Λαμπρό Αστέρι", "Το Κορίτσι του Λούνα Παρκ" και "Η Αγάπη μας". Και οι τρεις θα κάνουν ρεκόρ εισιτηρίων.
Με την Αλίκη Βουγιουκλάκη από τα γυρίσματα της ταινίας "Η Αγάπη μας"(1968)

Κώστας Καραγιάννης, Αλίκη Βουγιουκλάκη & Δημήτρης Παπαμιχαήλ
 Μέχρι και το 1973, χρονιά που ξεκινά η κατακόρυφη πτώση παραγωγής των ταινιών, ο κινηματογραφικός οργανισμός δίνει περίπου 20 ταινίες το χρόνο, με πολύ χαμηλό προϋπολογισμό όμως. Δυστυχώς το αποτέλεσμα δεν ήταν πάντα ικανοποιητικό. Πρωταγωνιστές των ταινιών είναι κυρίως ο Λάμπρος Κωνσταντάρας, η Μάρω Κοντού, η Δέσποινα Στυλιανοπούλου, ο Κώστας Βουτσάς, ο Γιώργος Παπαζήσης και η Άννα Ματζουράνη.


Το 1978 μετά από μια έντονη απουσία επιστρέφουν στην παραγωγή με την ταινία του Θόδωρου Μαραγκού "Από που πάνε για τη Χαβούζα" ενώ θα ακολουθήσουν το "Πονηρό Θηλυκό, Κατεργάρα Γυναίκα", η "Μανούλα, το μανούλι και ο Παίδαρος", το "Ρένα, Να η Ευκαιρία" και άλλες. 
Ο Κώστας Καραγιάννης παρότι ήταν άνθρωπος με χιούμορ, εργαζόταν εντατικά ενώ ήταν αυστηρός και οξύθυμος πάνω στη δουλειά του. Έφυγε από τη ζωή στις 17 Φεβρουαρίου 1993
Από τα γυρίσματα του μιούζικαλ "Το Πιο Λαμπρό Αστέρι"(1967)

1969: η ταινία του οργανισμού Καραγιάννης - Καρατζόπουλος "Ο Μπλοφατζής", φτάνει στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης . Στη φωτογραφία κάποιοι από τους συντελεστές: Αλέκος Τζανετάκος, Κώστας Καραγιάννης, Γιώργος Λαζαρίδης, Μάρω Κοντού και Λάμπρος Κωνσταντάρας.

Οι φωτογραφίες είναι από το αρχείο του κινηματογραφικού οργανισμού Καραγιάννης - Καρατζόπουλος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ