Η σχέση του Μάνου Χατζιδάκι με τον κινηματογράφο ήταν
πολυτάραχη. Και παρότι ήταν από τους πολυγραφότερους συνθέτες (μαζί με το Μίμη
Πλέσσα και τον Κώστα Καπνίση), ο ίδιος κρατούσε πάντα μια απόσταση από τα
κινηματογραφικά του τραγούδια. Χαρακτηριστικά έλεγε: "...ο ελληνικός κινηματογράφος στάθηκε αφορμή να
κερδίζω τα προς το ζην, σχετικά αξιοπρεπώς, γράφοντας μουσική
υπόκρουση...". Και εκείνο που τον ενοχλούσε περισσότερο ήταν ότι πολλοί
αγνοούσαν έναν ολόκληρο όγκο εργασίας του και τον προσδιόριζαν με βάση τα
τραγούδια της "Λατέρνας", της "Στέλλας", της Βουγιουκλάκη
και τα "Παιδιά του Πειραιά".
Στην "ιδιωτική" αυτή συλλογή συγκεντρώθηκαν
δέκα τραγούδια του (κάποια ανέκδοτα δισκογραφικά) όχι τόσο γνωστά αλλά εξίσου
σημαντικά.
Το "Ήρθε βοριάς, ήρθε νοτιάς" γράφτηκε από το
Μάνο στα δύσκολα χρόνια της κατοχής και το 1949 μπήκε στο σάουντρακ της ταινίας
"Δύο Κόσμοι". Εκεί το ερμήνευε η Ίντα Χριστινάκη. Το 1962 θα το
ερμηνεύσει η Νίκη Καμπά και ένα χρόνο αργότερα θα ακουστεί και στη θεατρική
παράσταση "Μαγική Πόλις" που ανέβηκε στο θέατρο Παρκ της Λεωφόρου
Αλεξάνδρας. Πολύ μελωδική υπήρξε και η εκτέλεση με την Καίτη Χωματά ενώ το 1971
κατά τη διάρκεια της παραμονής του Μάνου στην Αμερική το ερμηνεύει και ο ίδιος.
Το 1954 ο Νίκος Κούνδουρος γυρίζει την πρώτη του ταινία
με τον τίτλο "Μαγική Πόλις". Ο Μάνος ντύνει την ταινία με τη
μελαγχολική μουσική του και στους τίτλους του φιλμ η Ζωή Μάγγου ερμηνεύει το
ομώνυμο τραγούδι, που στη δισκογραφία
όμως πέρασε με τη φωνή της Έλσας Λάμπο - Μαργαρίτη.
Το 1956 στην ταινία "Δολάρια και Όνειρα" του
Ίωνα Νταϊφά η ηθοποιός Αντιγόνη Κουκούλη ντουμπλαρισμένη από τη φωνή της
Μπέμπας Κυριακίδου τραγουδά το "Δολάρια κι αγάπη", τραγούδι
εξαιρετικά σπάνιο αφού δε πήρε ποτέ το δρόμο της δισκογραφίας.
Το 1961 ο Wolfrang Müller-Sehn
παρουσιάζει το ντοκιμαντέρ ''Ελλάς η χώρα των ονείρων''. Στο φιλμ η
κινηματογραφική μηχανή τριγυρίζει μέσα στους κάμπους και τα βουνά της
ηπειρωτικής Ελλάδας, περνά από την Αθήνα
και καταλήγει σ' όλα τα νησάκια του Αιγαίου. Το έργο αυτό περιέχει μουσικούς αυτοσχεδιασμούς
μέσα στον ελληνικό χώρο και τραγούδια του Χατζιδάκι. Ένα από αυτά είναι και το
"Ήταν του Μάη" σε ποίηση του Νίκου Γκάτσου.
Από τα όχι και τόσο γνωστά κινηματογραφικά τραγούδια του
συνθέτη υπήρξε "Ο Γκρεμός" με στίχους του Λουκά Στρογγυλού (κατά
κόσμον Κώστας Μακρής). Το τραγούδι ηχογραφήθηκε το 1959 σε δισκάκι της Fidelity
από τον Ορφέα Κρεούζη. Ως μουσικό θέμα όμως πρωτοακούστηκε στους τίτλους της
ταινίας του Σωκράτη Καψάσκη "Μια
λατέρνα μια ζωή".
Το 1961 ο 16χρονος τότε Δημήτρης Πανάρετος στην ταινία
"Αγάπη και Θύελλα" ερμηνεύει το "Είμαι αητός χωρίς φτερά".
Τραγούδι του Μάνου που έγινε τεράστια επιτυχία από τις ηχογραφήσεις του Γρηγόρη
Μπιθικώτση και του Στέλιου Καζαντζίδη.
Το τραγούδι "Στην παλιά τη γειτονιά" γράφτηκε
αρχικά για την ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη "Στέλλα". Το 1957 όμως με
διαφορετικούς στίχους χρησιμοποιήθηκε
στην κωμωδία του Αλέκου Σακελλάριου "Της νύχτας τα καμώματα". Εκεί ο
ρεμπέτης Ορφέας Κρεούζης με τη φωνή του Τάκη Μπίνη το περνά στην
κινηματογραφική μας μυθολογία.
Ο Ορφέας Κρεούζης θα ντουμπλάρει και τον Ανέστη Βλάχο στο
τραγούδι "Διψούν οι κάμποι" στην ιδιαίτερη ταινία του Νίκου
Κούνδουρου "Το Ποτάμι"(1960). Επίσης ανέκδοτο δισκογραφικά.
Η σχέση του Μάνου με την Αλίκη Βουγιουκλάκη ήταν μια σχέση αγάπης, σεβασμού και
αλληλοεκτίμησης. Εκείνη τον λάτρευε και εκείνος με τη σειρά του, αν και
διατηρούσε αποστάσεις από το υλικό που έγραψε για χάρη της, τη θαύμαζε κι ας μη
της το 'λεγε πάντα. Το 1961 στο φινάλε της ταινίας "Η Λίζα και η
Άλλη" η Εθνική μας Σταρ τραγουδά την επιτυχία της "Ξημερώνει" σε
μια πιο γρήγορη εκτέλεση και με διαφορετικούς στίχους.
Το 1963 στην ταινία "
In the Cool of the Day" (Διακοπές στην Ελλάδα) ο Nat King Cole ερμηνεύει
την επιτυχία του Μάνου Χατζιδάκι "Κάνε τον πόνο σου χαρά" με
αγγλικούς στίχους γραμμένους από το Leiam Sullivan.
ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ. ΚΑΜΙΑ ΔΙΑΘΕΣΗ ΥΠΟΚΛΟΠΗΣ. ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΒΙΝΤΕΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΨΥΧΑΓΩΓΙΑΣ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου