Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2018

Μίκης Θεοδωράκης: Όμορφη Πόλη - 1962 (θεατρικό σάουντρακ)


Βρισκόμαστε στο καλοκαίρι του 1962. Από τις σημαντικότερες χρονικές περιόδους στη σύγχρονη ιστορία της ελληνικής μουσικής. Ο Μάνος Χατζιδάκις και ο Μίκης Θεοδωράκης παρουσιάζουν δυο διαφορετικές επιθεωρήσεις. Ο πρώτος την "Οδό Ονείρων" και ο δεύτερος την "Όμορφη Πόλη". Και οι δυο παραστάσεις δίνουν μια νέα πνοή στην επιθεώρηση.
Η "Ομορφη Πόλη" γεννήθηκε όταν ο θεατρικός επιχειρηματίας Θεόδωρος Κρίτας πρότεινε στο Μίκη Θεοδωράκη το ανέβασμα μιας επιθεώρησης με μουσική και τραγούδια ορμώμενος από την τεράστια επιτυχία που είχε μιαν ανάλογη παράσταση ένα χρόνο νωρίτερα στο θέατρο «Μετροπόλιταν» με τίτλο «Αρχιπέλαγος», βασισμένη στον ομώνυμο κύκλο τραγουδιών του συνθέτη. Η συμφωνία έκλεισε κι έτσι υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Μιχάλη Κακογιάννη ξεκίνησαν οι πρόβες. Ο τίτλος που δόθηκε στην εν λόγω επιθεώρηση ήταν "Όμορφη Πόλη" από το ομώνυμο τραγούδι που είχε ερμηνεύσει νωρίτερα ο συνθέτης στον κύκλο τραγουδιών "Λιποτάκτες".
Το πρώτο μέρος της παράστασης  συγγραφικά και στιχουργικά υπέγραφε ο Μποστ με τη μουσική και τα τραγούδια του Θεοδωράκη και το δεύτερο ο ίδιος ο συνθέτης, με κομμάτια πάνω σε στίχους του Δημήτρη Χριστοδούλου, του Ερρίκου Θαλασσινού και του Άκου Δασκαλόπουλου. Τα τραγούδια ερμήνευαν επί σκηνής ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης(καθιερωμένος πια στο κοινό ως η «φωνή» του Μίκη), η Ντόρα Γιαννακοπούλου(λίγους μήνες μετά την επιτυχημένη της παρουσία στην παράσταση «Ένας όμηρος» όπου έλεγε και τα τραγούδια του ομώνυμου κύκλου) και ο Γιάννης Βογιατζής με τη Γιοβάννα εναλλάξ το «Μέσα στα μαύρα σου μαλλιά».

Ωστόσο, όταν κυκλοφόρησε ο δίσκος με τα τραγούδια της "Όμορφης Πόλης" το εν λόγω κομμάτι περιλήφθηκε με τον Μπιθικώτση και τη συνοδεία χορωδίας, καθώς Βογιατζής και Γιοβάννα βρίσκονταν στο δυναμικό άλλης δισκογραφικής εταιρείας, από εκείνης του «σερ».
Πάντως, η πανίσχυρη λογοκρισία της εποχής έβαλε κι εδώ το χεράκι της απαγορεύοντας να περιληφθεί στο δίσκο το «Μπουρνάζι» που τραγουδούσε επί σκηνής η Μαρία Κωνσταντάρου, με τη δικαιολογία ότι περιείχε υπαινιγμούς για το βιοτικό επίπεδο της Ελλάδας εκείνων των χρόνων. Αυτό το κομμάτι δεν πέρασε ποτέ στη δισκογραφία και παραμένει ως σήμερα ανέκδοτο…
Πρωταγωνιστές της παράστασης ήταν οι αδελφές Άννα και Μαρία Καλουτά και οι Κώστας Ρηγόπουλος, Ανδρέας Ντούζος, Μαρία Κωνσταντάρου, Νίκος Τσούκας κ.α., ενώ κάνανε το ντεμπούτο τους στο σανίδι η Μάρθα Καραγιάννη και η αείμνηστη Κατερίνα Γώγου…
Η «Όμορφη πόλη» συνδέθηκε μ’ ένα δυσάρεστο γεγονός. Η φυματίωση από την οποία υπέφερε χρόνια πριν ο Μίκης Θεοδωράκης εμφανίστηκε ξανά σε πολύ άσχημη μορφή, εξαιτίας του μεγάλου φόρτου εργασίας του συνθέτη εκείνη την εποχή. Μάλιστα, ίσα-ίσα που πρόλαβε τη γενική πρόβα κι εν συνεχεία αναχώρησε για το Παρίσι όπου έγραφε μουσική για ένα φιλμ. Αφού τελείωσε κι από εκεί, μεταφέρθηκε επειγόντως σε σανατόριο στο Έσεξ της Αγγλίας κι εν συνεχεία σ’ ένα αντίστοιχο στην Πεντέλη.

Όπως είναι φυσικό, δεν πρόλαβε να δει τις παραστάσεις παρά μόνο την τελευταία διευθύνοντας για λίγο και την ορχήστρα, ενώ στο μεσοδιάστημα κλήθηκαν εκτάκτως να σώσουνε την κατάσταση ο Στέλιος Καζαντζίδης με τη Μαρινέλλα και ο Μανώλης Χιώτης με τη Μαίρη Λίντα κατόπιν παράκλησης του ίδιου του Θεοδωράκη.
Λίγο μετά το τέλος των παραστάσεων κυκλοφόρησε και ο δίσκος με τα 14 από τα 15 τραγούδια που ακούγονταν εκεί (εκτός του «Μπουρναζίου», όπως αναφέραμε παραπάνω). Από αυτά, ξεχώρισαν ιδιαίτερα κι ακούγονται ως τις μέρες μας τα: «Της ξενιτιάς (Φεγγάρι μάγια μου ‘κανες), ο θρυλικός «Καημός» που όμως είχε ηχογραφηθεί λίγο νωρίτερα σε πρώτη εκτέλεση με το δίδυμο Καζαντζίδη-Μαρινέλλας και το «Μέσα στα μαύρα σου μαλλιά». Όμως, είναι πολύ γνωστά και ορισμένα από τα υπόλοιπα καθιστώντας το εν λόγω άλμπουμ ως ένα από τα πιο «κλασικά» στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας…
ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ. ΚΑΜΙΑ ΔΙΑΘΕΣΗ ΥΠΟΚΛΟΠΗΣ. ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΒΙΝΤΕΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΨΥΧΑΓΩΓΙΑΣ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ